tisdag, december 18, 2007

Lucia - Trollkarl - Panelhöna

Årets stressigaste vecka är över. Det är konstigt att man blir lika förvånad varje år när det en Luciafirandet avlöser det andra i en hiskelig fart.

Det började redan på tisdagen då Clara visade upp sig med fritids. Det följdes av genrep, på onsdagen, för det stor luciafirandet i kyrkan.

På självaste luciadagen hann jag faktiskt med tre luciatåg. Först kl 8 på morgonen var det dags för Holger på Änglagård. Jag fick utöva ganska god manipulation för att han skulle stäla upp som stjärngosse. Han hade föredragit tomteutstyrsel men jag hade ingen lust att köpa en ny tomtedräkt. Den gamla är välanvänd som pyjamas och dessutom helt perforerad. När han slutligen insåg att han skulle få ha trollspö (stjärnstav) och trollkarlshatt (stjärngossestrut) samt ljussvärd (tärnljus) blev han nöjd. Han öppnade dock inte munnen en enda gång under framträdandet!

Efter detta for jag till Storfors, där jag utövar praktik på högstadiet. Där till kyrkan för ytterligare luciafirande. Slutligen var det dags för Bjurtjärns Lucia i kyrkan. Där, medan vi väntade på ljuståget, brast Holger ut i skönsång minnsann. Eftersom kyrkan släktes ner tystnade folket och då tog han ton: "Ute är mörkt och kallt.....". Hela första versen hann han med innan prästen tog ordet.


Luciaveckan var inte över med detta utan på fredagen var det dagsför luciadisco på Änglagård. Eftersom Clara inte vågar bli lämnad själv fick jag lov att sitta som en panelhöna där och titta på henne i ett par timmar.

På lördagen bar det av norrut mot Skinnskatteberg och Fagersta där vi passade på att hälsa på släkt och vänner. Jag blev dessutom invigd i den "riktiga" scrapbookvärlden. Oj, vad kul! Veckan avslutades sedan med en ordentlig julshopping i Karlskoga följt av en liten utflykt till Berget i Degerfors.

Nu är det bara resten kvar.......

Inga kommentarer: