onsdag, februari 01, 2006

Födelsedagsnoja!

Nu är Clara igång att planera sin födelsedag. Jag törs inte tänka på hur hennes 50-årskalas ska komma att se ut när 5-årskalaset planeras så in i minsta detalj. Honhar sedan nyår regelbundet suttit med almanackan och räknat dagarna som är kvar till sin födelsedag. Idag när det så äntligen blev rätt månad brakade det lös riktigt ordentligt.

Först i bilen hem från dagmamman satt hon och planerade in vilken dag vi skulle städa och baka tårta. "Den 12:e blir väl bra? Det är fyra dagar innan." Jag förklarade givetvis att tårtan skulle hinna bli gammal och det städade skulle hinna bli stökigt.
När vi sen kom hem drog hon igång med önskelista. "När handlar egentligen föräldrar presenterna? Är det när barnen sover eller?".
Nyss satt jag här vid datorn och hörde hur det sjöng uppe i Claras rum (hon hade lagt sig för kvällen) en stund senare fick jag svar på vad det var. Det var Clara som låg och sjöng olika varianter av födelsedagssånger. Det förstod jag när hon kom ned och instruerade oss att vi fick välja på "Happy birthday", "Har den äran idag" eller "Ja, må hon leva".

Hmmmm. Jag tror jag har sagt det förut......min dotter är ett kontrollfreak!!

Inga kommentarer: