torsdag, augusti 23, 2007

Claras skolstart


Claras skolstart är nu avklarad. Första dagen fick föräldrarna vara med, vi var där i ca två timmar. Allt gick utmärkt. Clara lekte med de andra barnen och föräldrarna fick enmassa information. Andra dagen skulle inte föräldrarna vara med vilket ledde till att Clara bröt ihop halvvägs över skolgården. Jag stannade tills det ringde in, då lämnade jag min gråtande tjej till fröken Katarina.


Det var med spänd förväntan jag åkte för att hämta henne klockan ett. Då möter jag en ganska blek, sammanbiten och omplåstrad unge. Det hade nog varit en känslomässigt jobbig dag för henne. Det hade gått bra ända fram till lunch, då hade hon brytit ihop av oro inför var hon skulle gå i ledet till matsalen. Sedan hade det gått bra tills det var dags för en skogsutflykt. Alla "nollor" fick en varsin fadder bland de äldre barnen. Clara tilldelades en pojke, Linus. Givetvis bröt hon ihop eftersom det var tänkt att de skulle gå tillsammans med sin fadder, hand i hand. Clara är livrädd för killar hon inte känner! Det slutade med att hon fick gå med fröken istället. De vuxna beslutade att Clara skulle få en annan fadder, eftersom syftet med en fadder är att man ska känna sig trygg tillsammans med den. Då kom en lite tjej som heter Maja och erbjöd sig att vara Claras fadder....(jag blir så rörd)....Hon hade själv haft jobbigt när hon började skolan så hon kände att hon kunde stötta Clara.


Under skogsutflykten hann Clara med att ramla två gånger, vilket resulterade med en omplåstrad hand och haka. Typiskt att allt ska hända första riktiga skoldagen!


Gissa om det kändes skönt när hon på onsdagen bad mig att gå när klockan ringde in. När jag kom för att hämta henne sken hon som en sol och var glad. Det hade gått bra hela dagen. Därför passade jag också på att ta en skolstartsbild på henne framför sin skola.
På måndag tar vi nästa steg, då är det dags för bussåkning och fritids.

Inga kommentarer: