torsdag, augusti 02, 2007

Muminbesöket

Ojojoj, vilken resa. Hysteriskt flängande hit och dit för att inte tala om vilket katastrofalt väder. Vi övernattade i Husby hos Matilda och Henrik för att slippa åka mitt i natten. Båtens avgångstid var 8.00. Vädret i Stockholm såg lovande ut och vi hade en ganska trevlig och mysig dag på båten sånär som på en liten olycka i Holgers säng. Eftersom vi hade sovit lite dåligt natten innan tyckte vi att det passade bra med en middagslur så att vi skulle vara pigga till kvällen när vi skulle av båten för att inkvarteras på hotell istället. Holger var så utmattad att han inte vaknade när han borde utan han kissade i sängen!

Efter en halvtimmes taxikö, taxireasa och ytterligare en halvtimmes köande vid hotellets incheckning fick vi lite lättare mat i oss och kröp till sängs......iiiiieeeehhh.....jag vaknade av ett illvrååål. "Jag har kissat i sängen". Dessutom sov han emellan mig och Tony så det var bara att rusa upp, torka, skölja, duscha osv.

På morgonen när vi kom upp spöregnade det. Vi åt frukost packade ihop checkade ut och satte oss på bussen till mumindalen. Vi hade regnjackor på oss men vi tänkte att vi kunde vänta med regnbyxorna på barnen. Ojojoj, det skulle vi inte ha gjort. Innan vi var framme vid entrén var vi helt dyngsura, vi var nämligen tvugna att passera en lång bro över ett halvstormigt hav (Muminvärlden ligger på en ö).

Den gnälligaste över vädret var nog jag, som var dyblöt om fötterna redan innan vi kommit över till ön. Barnen hade gummistövlar och var jättesnälla och duktiga hela dagen. Vi bröt dock upp ett par timmar före stängning.

Sedan var det bara att dra ut på stan och jaga torra strumpor och skor. Det blev ett par leopardmönstrade tenniskor :-S. Efter lite mat i magen tog vi bussen till terminalen där vi vi gå på båten vid nio-tiden på kvällen. En snabb runda i tax-free butiken följt av disco med mumintrollet och lilla My var det enda vi orkade med. Sedan däckade barnen tätt följt av oss. Denna gång vakande Holger i en torr säng, kanske pga att vi gick upp halv sju för att kliva av båten. Han gjorde dock hattrick inatt, i våran säng hemma..........grrrrr!
Hoppas man kan se det här som ett genrep inför kommande resa. Då borde vi ha bättre tur med vädret.