tisdag, juli 11, 2006

Ännu mer semester...!!!

Denna helg gick åt till årets semetertur med stora familjen dvs Mamma + alla hennes barn, barnbarn och mågar. Denna gång bar det av till Göteborg. Där skulle Liseberg och Universeum avverkas.

Första dagen gick i 110 knyck. Många själar och många viljor......det är dessutom nästa förbjudet att dela på sig....dvs alla måste göra samma saker hela tiden....(lite överdrivet men nästan). Vi blandade barnkaruseller med Lisebergskaniner, Pariserhjul och helt galna berg-och-dal-banor. Balder var helt suverän. Jag skrattade helt hysteriskt när vi kom till slutet....har aldrig varit med om något liknande.

Efter en natt på hotell var det då dags för Universeum. Där såg vi allt från abborrar till hajar och tropiska ormar. Dessutom fanns det två stora våningsplan med experiment mm. Oturligt nog fick Tony ryggskott när han lyfte Holger. Vi lyckades ändå ta oss med spårvagn till Paddanbåten som stod näst på tur. Först behövde vi dock lite mat i magen (undertecknad var näst intill folkilsken vid det laget). Hittade en grekisk taverna på en liten sidogata. Där åt vi god mat....det visade sig att Matilda satt på ett caf'é tvärs över gatan så hon kom och deltog och efter ytterligare en stund hade även Henrik hittat dit.

När det sedan var dags för Paddan fick vi i stort sett bära ut Tony från restaurangen. Trots att vi var precis vid våran busshållplats blev han tvungen att ta taxi eftersom han inte hade klarat att gå från hållplatsen till hotellet. Det slutade alltså med att jag och barnen åkte Paddan tillsammans med mamma, Ronnie och ungarna. Att Paddan var så spännande hade jag ingen aning om. Vi fick ju sitta på golvet två gånger för att broarna var så låga och vattnet högt. Sedan bar det iväg till Nordstan för att hitta ett kvällsöppet apotek. Klockan var vid detta laget 21.30 och vi hade inte ens en alvedon med oss.

När vi slutligen skulle åka hem delade vi oss så att jag, Clara och Holger gick till vår busshållsplats medan mamma och gänget gick till sin spårvagnshållplats. Precis när jag läst mig till att vår buss skulle komm om en kvart och att det var en timme mellan avgångarna hör jag Clara:

"Mamma, jag är kissnödig!"

Jag fick tokspel och sprang in på Nordstan för att leta efter en toalett. Hittade ingen! Jag ringde Ronnie som nyss varit på en toa och frågade....det visade sig att toan var ute precis bredvid min hållplats. Vidd detta laget hade Clara blivit helt panikslagen eftersom vi toksprang förbi fyllon och vakter. När jag dessutom sa varför vi sprang blev hon helt förtvivlad:

"Jag är inte kissnödig längre, jag vill inte missa bussen.....jag lovar att jag kan hålla mig!"

....och det var tur det för när vi kom ut till toaletten vid hållplatsen så var den ur funktion. Man kan ju undra vad Ronnie och Ludwig hade gjort där. Vi hann med bussen iallafall och ingen olycka hände på vägen.

Det var ju tur att jag hade bokat två nätter på hotell.....annars hade ju Tony fått sitta i bilen hela kvällen för att vänta på oss. Det blev dock ingen shopping på söndagen utan vi nöjde oss med ett besök hos morbror Göran och gled sedan norrut igen.

Inga kommentarer: