söndag, december 11, 2005

Julspel

Igår firade vi Nobelafton i Grythyttan eftersom Nicolina fyllde tonåring. Hon blev väl uppvaktad och vi avslutade dagen med den superba nobelmåltiden, pizza.

Mormor gjorde dagens roligaste: Hon skulle blåsa ut ljusen i adventsljusstaken. Hon tog sats och för säkerhets skull höll hon ett ordentligt tag om det första ljuset som hon ämnade blåsa ut. Luftstöten kom och...........ljuset brann, däremot slocknade det andra adventsljuset som satt en dryg decimeter därifrån!!

Idag (vi har döpt denna dag till Nobeldagen och imorgon kommer annandag Nobel) har både Clara och jag gjort stor debut. Vi deltog för första gången i ett riktigt julspel. Vi var änglar och befann oss på den lilla orgelläktaren tillsammans med ca 15 andra änglar. Vi sjöng lite sånger och hade allmänt trevligt. Clara var jättenöjd och tyckte att det var jättekul. Själv var jag mest uppstressad innan eftersom jag skulle vara "chefsängel" och se till att alla småänglar varken hördes eller syntes innan det var dags att sjunga ängelsången. Dessutom hade jag drömt om detta på natten: Jag sprang runt och jagade småänglar överallt, inne i och utanför kyrkan. Vingarna hade legat ute i regnet över natten och var således helt leriga och förstörda....puh! Som tur var drömmer jag inte sanndrömmar så ofta.

Efter föreställningen bar det av till församlingshemmet för traditionsenlig jullunch. Mycket trevligt! Holger var dock ruskigt förkyld och borde nog ha fått ligga hemma i sängen istället. Men vad gör man nte för lite mat och underhållning.........

Inga kommentarer: