torsdag, december 15, 2005

Vad gjorde barnen förr i tiden?

Det bästa Clara vet är att titta på TV eller spela dataspel, säger hon. Det är väl inte så ovanligt att barn tycker så idag. Jag försökte uppmuntra henne till att använda fantasin och hitta på någonting annat istället.
"Tänk på barnen förr i tiden, då hade de ju ingen TV, t ex när gammelmormor var liten."
"Och när mormor var liten hade de TV men bara en TV-kanal", fortsatte jag.
"Vilken kanal då?", undrade Clara.
"Ettan", svarade jag.
Då utbrister Clara, "Vilken tur! Då kunde ju iallafall mormor se på Bolibompa!"

Diskussionen fortsatte. Jag förklarade att när jag var liten fanns det inte dator och video, men det som var svårast att förstå var att det inte fanns fjärrkontroll till TV'n.
Hon är ju ändå ett stor fan av "förr-i-tiden". Hon älskar att titta på Bullerbyn, Emil, Madicken mm. Sen kommer hon och berättar om "förr-i-tiden".....

Det är helt otroligt hur utvecklingen går framåt på bara några år, det är ju t ex inte så länge sen som mobiltelefonen såg ut som en tegelsten och var oerhört exotisk. Undrar vad vi kommer att ta för givet om 10 år som inte alla har idag..............

Inga kommentarer: